Blogia
reflexiónes desde las cloacas

Märkvärdigheter

Märkvärdigheter

I ett hörn av Södertäljes, än så länge kommunala bibliotek, satt Lucifer och läste bibeln medan Heliga Birgitta, i andra hörnet, läste en gammal och sliten Playboytidning om och om igen. I det motsatta hörnet gapskrattade Maria, Jesus moder, till följd av en överdos av marijuana samtidigt som hennes son satte på sig en kort-kort kjol för att imponera på världen med sin fromma jämställdhetsakt.

John Bauer kvävdes nästan av en torrhosta orsakad av höstfuktig skogsluft och satte omedelbart igång att måla tomtar och troll och när hostan lade sig var han redan Sveriges främsta sagotecknare i en tid då det enda han helst ville var att ge uttryck åt sina känslor i fyrkantiga former.

August Strindberg å andra sidan vred och vände på sig i sin grav, mer för att sysselsätta sig än för litteraturens skull. Men också för att han var en aning trött över att fästa sin tomma blick på en och samma punkt i den sarkofag som var hans aktuella och ändlösa vistelse.

Och om någon i Alanya frågar mig vad klockan är vet jag inte vad jag kan svara ty mitt ur är tillverkat i Schweiz. Men om jag får samma fråga i Barcelona kan jag svara i och med att vi allihopa är europeiska bröder, eller hur?

En liten skylt på min datorskärm, som blinkar och blinkar, påminner mig om att 3 500 tigrar ännu överlever på planeten Jorden.
Hmm… Jag undrar i mitt stilla sinne hur många tänkande människor det finns kvar här i livet? Men det är ett som är säkert, varken Reinfeldt eller Åkesson och kumpaner tillhör dem.

 

guillermo_suecia@hotmail.com

0 comentarios